Tales of Vesperia - Definitive Edition

Tales of Vesperia – Definitive Edition

Jag gillar RPG/JRPG genren, mest p.g.a nostalgiska skäl. Men även idag dyker det upp guldklimpar som drar ut en på ett äventyr man kommer minnas. Det som får en att glädjas med denna genre i spel är att det ofta är så innehållsrikt. En lång resa genom en skiftande värld med stegrande svårighetsgrad. Där storyn börjar starkt och blir djupare, får en mer fängslad och bygger upp drivet att man bara måste fortsätta.

Karaktärer med olika personligheter som man stöter på under resans gång och får följa under utveckling och samtidigt lära mer om deras förflutna. Strategiska strider mot stora tidskrävande bossar där det gäller att använda rätt taktik för att vinna. När det är dags att dra igång Tales of Vesperia så är det såhär jag vill att det ska vara.

Lite historia

Tales of vesperia är inte mindre än det tionde spelet i serien och såg dagens ljus första gången 2008 och släpptes då till xbox i japan och Nordamerika. År 2009 kom en uppdaterad version till ps3 med nytt innehåll, bland annat nya bossar och karaktärer. Denna version släpptes aldrig utanför Japan. Det är denna version resten av världen får ta del av här. Nu i remaken´s tid när det firar tioårsjubileum. I en upphottad version till samtliga nya generationens konsoler. Tales-serien som har hållit på sedan 90-talets glada dagar och slog sig då in på Nintendos 16-bits konsol SuperNintendo. Varning! Nostlgitrip incoming! Ah Those were the days. Lördagsgodis, supernintendo och disneydags. Lugnet infinner sig. Det är alltså inga nykomlingar i spelbranschen här inte.

Innan jag gör lite läsning om spelserien Tales har jag inte jättebra koll. Jag har spelat lite Tales of Berseria och gillade den mörka och vemodiga tonen i det. Vad jag inte gillar är battlesystemet som är aktivt istället för turbaserat. Tales of Vesperia har ett liknande system. Och i min research så läser jag att just dessa typer av gameplay (Linear Motion battle system) är Tales trademark och något dom kört på sedan start. Inte min tekopp men jag har fortfarande ett hopp om en story som är tillräckligt fängslande för att skänka mig spel glädje.

Terca Lumireis

Spelet utspelar sig i välden Terca Lumireis. Protagonisten, Yuri Lowell en före detta riddare vid kungens garde som är en slags pretentiös polisstyrka som upprätthåller ordningen. Yuri lever nu ett annat liv i stadens slumområde. Dock har han sin rival och bästa vän Flynn Scifo kvar i riddargardet. Yuri har vid sin sida en god vän, Repede, som råkar vara en piprökande hund. Slummens kraftkälla (blastia) har blivit stulen som i sin tur skapar problem för dom att få rent vatten. Det blir upp till Yuri och Repede att återfinna den. Efter en massa tumult i huvudstaden så stöter dom på prinsessan Estelle. Och tillsammans ger dom sig ut på ett uppdrag som kommer växa sig långt större än problemen hemma i slummen.

Karaktärer

På vägen kommer man att möta nya följeslagare som ansluter sig den lilla gruppen. Min favorit är helt klart Patty, som är en utav tilläggskaraktärerna i definitive edition och utan henne så hade det inte varit en rolig mix. Hon är färgstark liten sjörövare och komisk på ett väldigt härligt vis. Övriga karaktärer känns väldigt tråkiga och man finner inte tillräckligt djup för att dom ska bli intressanta. Detta får mig att undra om det är därför Patty har lagts till.

Zzz

Storyn rör sig fram som kolasås. Det händer inget dramatiskt eller tillräckligt intressant känner jag och det är bara en massa text och springa hit och dit. Och så fortlöper det i cirka 15 timmar innan det ens börjar kännas en gnutta spännande att intressera sig nämnvärt för storyn. Det hela känns (sorry fanboys) mediokert.

Musik/Grafik

Musiken i spelet är kanon och gör det trevligt för örat medans man knappar förbi all text. Grafiken är klassisk Manga/anime-stuk och funkar bra, särskilt bra är dom korta anime sekvenserna som är otroligt snyggt med sin sprängfyllda färggladhet kontra den mörka bakgrunden.

Battlesystemet

Jag ska fatta mig kort här för jag har inget konstruktivt att komma med. Det är så tråkigt och valen man har är inget som gör det bättre. Det enda som är bra är att man kan sätta allt på auto så det sköter sig själva.

Köpvärt?

Den som uppskattar Linear Motion battle system eller är ett fan av spelserien kommer nog ha en helt annan åsikt om spelet än vad jag har. Men för egen del skulle jag rekommendera andra spel i genren. För mig blir det inte köpvärt.

Kort fakta

 Utvecklare: Namco Tales Studio
 Utgivare: Namco Bandai Games
 Genre: Rollspel
 Antal spelare: 1-4

Tre positiva saker

 Musiken

 Animen

 Pattys komiska inslag

Tre negativa saker

 Linear Motion battle system

 Seg story

 Tråkiga karaktärer

Percy Rolf, Halmstad Playstation

Percy Rolf

Recensent, Halmstad Playstation