Monster Hunter World

Monster Hunter: World

Djungels lag råder och allt du kan göra är att ta med en förvuxen katt (Palicos), ett Jaktvapen av 14 olika typer, se över din rustning och bege dig in för att visa hänsynslöshet mot odjur och bestar. 

Du kan antingen göra detta med 3 vänner eller okända människor och det är då spelet kommer igång på riktigt!

Spelbarhet

När man börjar spelet och får skapa sin karaktär är det precis som vanligt, man inte riktigt vet vad som väntar. Storyn drar igång, den är spännande och den slukar en. När man väl får börja spela så är det i krisläge och bara att springa för glatta livet. Då märker man att karaktären känns lite för direktstyrd och att där inte finns en knapp för att hoppa.
Man behöver absolut inte hoppa i alla spel, men hoppandet finns där, bara att hoppmekaniken är kontextbaserad. 

Striderna är spännande och kräver mycket mod och tålamod. Kameran går att låsa mot fiender, det finns ”aim assist”, men ändå så känner man att man missar lite väl ofta. Slår du åt ett håll är de svårt att slå åt ett annat utan att göra ett uppehåll och tid är inte en sak som är på din sida när du slåss mot hemska bestar. 

Det finns 14 olika vapensorter att bemästra och att hitta sitt rätta är en viktig aspekt. 

Det kan ibland kännas som att där är för mycket att hålla koll på. Det är bland annat uthållighetsmätaren, förbrukningsgraden på vapnet, alla monster omkring och alla faror som lurar och ditt liv för att nämna ett par av dem. 

Har du dåligt med uthållning så kan inte karaktären varken springa eller slåss och striden kan bli väldigt kort. Uthållighetsmätaren blir också mindre med tiden och man måste då äta eller grilla kött för att få tillbaka den.

Kontrollen

Kontrollen är väldigt viktig i ett sådant här spel, fungerar inte den så är allt förgäves.
Kontrollen känns ganska svår i början. Alla knappar gör något de inte borde är känslan som härjar, när ett monster snabbt kravlar mot en med öppen mun.

Den heligaste knappen av alla är cirkeln och den lär du använda så att den slits snabbt!

Det är stor skillnad på vapnen och det ändrar vilka knappar som är viktiga att tänka på och inte.
Har du revolversvärd kanske det är viktigt att kunna ladda den när det finns tid i striden och  använder du pilbåge kanske du vill ladda upp för en special attack, medans fienden har ställt sig extra dumt. Man vill gärna känna sig som en “badass” jägare med det coolaste grejerna, känslan försvinner snabbt när man inte kan ta livsregenererande dryck för att “alla andra” spel har använt sig av en annan kontrollmetod där. 

Den heligaste knappen av alla är cirkel och den lär du använda så att den slits snabbt!
Det är nämligen knappen för att samla allt från svamp till att loota lik. 

Har du vapnet framme efter en strid och ska samla något, så händer det ofta att man gör en specialattack istället för att samla. 

Det finns verkligen många olika specialsaker, allt från fällor till mantlar som man kan använda i strid eller innan. Dessa finns också på samma kontroll som man gör allt annat med, vilket gör att knapparna blir multifunktionella till fördärv ibland.
Jag tror att det är en inlärningskurva och att man kan vänja sig, jag hävdar dock att det kan ta tid och vara svårt för nybörjare

Grafik

Från första filmscenen till första gången man börjar spela så känns grafiken medioker, för att bara några minuter senare bli väl godkänd. Spelet växer på en, fienderna blir mer och mer intressanta precis som naturen och alla möjligheter man har.
Man förstår inte djupet i allt man kan göra och uppleva och jag dömde ut grafikmotorn lite för tidigt. 

Grafiken är viktigare än man tror och i detta spel så är den en fröjd. 

Med så många monster, fina animationer och spännande platser så känns det skönt att det flyter på så bra som de gör. Jag spelade på en PS4 Pro och skillnaden märktes mellan ”extra frames” läget jämfört med ”normal” läget.
Man längtar efter att se nästa stora best, hur den ser ut, rör sig och vilka svaga punkter den har. 

Grafiken är viktigare än man tror och i detta spel så är den en fröjd. Där finns animationer för saker man inte kunnat tänka sig och spelet blir roligt att kolla på. 

Ska jag ha ihjäl monster med vänner? 

Utan tvekan så ska du de! 

Spelet är svårt att förstå och det finns mycket att tänka på.
Men det finns mycket att göra, skaffa och lära sig vilket gör spelet roligt och utmanande.
Med vännerna i samma värld som du kan ni ge varandra råd, då blir spelet riktigt intressant och kul! Starta ett gruppsamtal, en ”squad” och börja spela på en gång.
Monster ska slaktas, saker ska samlas och gear ska skapas!

Kort fakta

 Utvecklare: Capcom
 Utgivare: Capcom
 Genre: Actionrollspel
 Spelare: 1-4

Tre positiva saker

 Snyggt
 Spännande
 Kul

Tre negativa saker

 För mycket att lära sig
 Svårt att lära sig
 För mycket att ha koll på

Kristian "MekkU" Back, Halmstad Playstation

Kristian ”MekkU” Back

Recensent, Halmstad Playstation