Monster Energy Supercross
Monster Energy Supercross
22 personer står och revar sina motorer i ängslan över att grindarna ska åka ner. Avgaser och grus är de enda lukterna som känns av. Grindarna släpps och 22 stycken motorcrossar trängs in på banan för att ta första svängen. Grus kastas runt av hjulen åt alla håll och knuffar och armbågar utbyts friskt och det gäller att ha full koll på svängarna och hopp. Att ”Crossa” eller ”Krossa”, det är frågan!
Grafik
Snygga menyer och överskådligheten är det första som slår en efter man tvingats in i sitt första race. Spelet i sig är otroligt snyggt och flyter på mycket bra trots 22 crossförare på banan samtidigt. Frame-drops händer, men det är sällan och oftast i början av banorna. Du kan inte ändra för mycket på din karaktär i ansikte och kropp, men i kläder och på motorcrossen så kan man i stort sett ändra det mesta. Känslan av smuts, fart, höjd och spänning är något som grafiken förmedlar väldigt bra.
Spelet påminner lite om MXGP 3 i menyer och i utförande
Detaljerna i allt från hjulspår i gruset till fladdrande kläder finns med. Hjulspåren spelar dessutom roll att ha koll på, så att man inte hamnar för fel och glider av sin cross. Viktigt att uppskatta hoppen och svängarna och tack vare en bra kamera så går detta helt smärtfritt att göra.
Man har tillgång till repris efter varje race där man kan sakta ner tiden ordentligt och även pausa. Denna repris funktionen gör att man kan se allt man gjort med kläder och med motorcrossen, allt från färgerna på ekrarna till färgen på bromssladden. Spelet påminner lite om MXGP 3 i menyer och i utförande, fast Monster Energy Supercross ser lite skarpare och bättre ut.
Kontrollen
Detta här med kontrollen är lite spännande och tråkigt. Kontrollen är ganska platt och där finns inte så mycket djup. Jag har därmed inte sagt att den är dålig och inte fyller sin funktion. Spelet kräver egentligen inte en svår och djup kontroll, men där finns vissa saker att bemästra ändå. I stället för att fäktas med en djup kontroll så kan man fokusera på anpassad hastighet, motståndare, tyngdpunkt och placering. Höger styrspak är tyngdpunkt/kroppsplacering och vänster styrspak är manövrering, vilket passar väldigt bra även om detta synts i andra titlar förr.
Djupet finns i kontrollen men ändå inte. Du kan inte styra för skarpt i en sväng, då lägger du crossen och trillar av och för lite så åker du av banan. Har du fel fart på hoppet sätter du kanske crossen fel i nästa hopp, antingen åker du av eller gör dig av med tid som 21 andra tävlande får till sin fördel.
Under stress kan samma banan ändras drastiskt beroende på hur nära motståndarna är. Jag menar då att kontrollen är svår nog under stress och att tajma rätt och att ha koll på alla parametrar ändrar svårighetsgraden konstant.
Spelbarheten
Man kan låsa upp hur mycket saker som helst till både cross och crossföraren, vilket förlänger livet på spelet markant. Grejerna är dock ganska dyra, men där finns ett ”levelsystem” som ska hjälpa till att samla extra pengar och nya sponsorer. Det är inget enkelt spel och de är lite mer simulering än arkad. Repriserna ger en feedback och ett skönt andrum inför näst kommande tävling. Man kan ändra inställningar på crossen gällande allt från bromsverkan till fjädring.
Där finns genomgångar av hoppande, svängningar och hur man bygger banor. Du läste rätt, det följer med en trackeditor/ett banskaparläge, där du kan få utlopp för dina egna crossdrömmar. Spelbarheten är på topp helt enkelt. Med tungan rätt i mun gasar man sig igenom svängar och hopp och lutar sig i soffan för att komma fram snabbare och hålla balansen.
Att ”Crossa” eller Krossa
Helt klart ska det crossas! Om du länge letat efter ett modernt Motorcross Madness, fast seriösare med bättre körmekanik, så kan du sluta leta! Vill man köra cross så blir man helt klart belåten för att man får precis det man önskar. Men tricksen är borttagna och rivalerna är stentuffa, så vill du ha något mer lättsamt så är det inte riktigt för dig. Detta är ren tävlingsinriktad cross som sådan man ser på tv eller besöker. Men körglädje, utmaning och spänning finns där! Så ”Crossa” på, inte Krossa!
Kristian ”MekkU” Back
Recensent, Halmstad Playstation