Hitman
Hitman
Mina första stapplande steg in i världen som lönnmördare var inte vackra. Klumpigt fumlade jag in på en modevisning i Paris och gjorde hela min omgivning ytterst misstänksam mot mig. Jag är rätt säker på att ALLA och deras moster visste vem jag var. Ingen vågade dock be mig lämna området av rädsla av att få en kula mellan ögonen. Efter fyra timmars irrande och flykt undan arga vakter lyckas jag neutralisera mina mål och lämna området. Mission Complete! Betyg: 1 av 5. Tre utmaningar avklarade, 100+ kvar. ”Det här spelet är nog inget för mig”, var min första anteckning jag skrev.
Vad tycker vår utrikesminister om att vi uträttar mord i Svenska diplomatbyggnader?
Experiment?
Hitman känns som ett experiment av SquareEnix, ett experiment i hur man ska få ett spel att leva en längre tid. Spelet släpptes våren 2016 med en tutorial och en bana, Paris. Under resten av året har SE regelbundet släppt nya episoder och uppdrag. Detta har gjort att ett spel som vanligtvis lever ett par veckor dyker upp på radarn igen och igen. Hela tiden för att locka tillbaka spelarna och jag är grymt imponerad över hur otroligt bra de lyckats!
Om livet som lönnmördare inte går så bra så har Agent 47 en lovande karriär som poster boy.
Storyn
Du börjar spelet år 1999, där du som Agent 47, en genetiskt modifierad superlönnmördare, har blivit rekryterad av International Contract Agency (ICA). Du genomgår flertal tester i simulerade scenarion, som även lär dig spelets kontroller. 20 år senare börjar spelet ‘på riktigt’, där du ska neutralisera två mål i Paris. Detta är startskottet för en story som går genom alla episoder som en röd tråd. Den är dock inte minnesvärd och jag har mer eller mindre glömt bort den vid tidpunkten som jag skriver denna recension.
Det jag däremot minns är platserna spelet skickar mig till. Små ”öppna” världar i varsitt hörn av världen. Allt från soliga lyxhotell i Bangkok till Svenska diplomatbyggnader i ett kokande Marocko. Alla med sin egen unika atmosfär och utmaningar.
Allt man behöver på en solsemester: fint väder, god utsikt och ett stort prickskyttegevär!
Spela banorna flera gånger
Banorna och uppdragen är uppbyggda så man ska spela dem flera gånger. Det kan verka tråkigt på pappret, men det är nog spelets styrka. För varje gång man slutför ett uppdrag låser man upp nya leksaker som låter dig experimentera och utveckla dina snillrika planer. När man utforskar världen, upptäcker små detaljer och lägger sitt mentala pussel känner man verkligen hur lönnmördaren inom en börjar vakna till liv. Du känner att du blivit en superlönnmördare, du känner att du har blivit Agent 47!
En lönnmördare sover aldrig, de bara agerar stock i sängen.
Blind höna
Första gången fumlade jag runt som en blind höna, lyckades ta mig in i ett badrum där jag väntade tålmodigt tills mitt mål dök upp så jag kunde strypa och gömma i första bästa skåp. Femte gången jag försöker mig på uppdraget rör jag mig genom banan som en graciös balettdansör. Kartan är memorerad in i det minsta, vapen och tricks är upplåsta. Omgivningen manipulerar jag som en dirigent för att skapa min egen Rube Goldberg maskin som resulterar i att mitt mål blir krossad av en uppstoppad älg. Allt medan en anonym Mr. 47 försvinner in i folkvimlet. För det är som man säger: olyckor händer så lätt.
Lasse Partanen
Lasse Partanen
PSN: Dragontail00
Hitman recenseras av Lasse Partanen i samband med den fysiska releasen av Hitman Januari 2017. Lasse har spelat genom alla 6 episoder (intro + 5 episoder) samt testat olika utmaningsuppdragen, Elusive, Contract och Escalation. Den fysiska versionen är den samma som finns digitalt, dvs innehåller intro pack, samt de resterande 5 episoderna. Digitalt kan man även köpa den första episoden separat för en billig peng för att sedan köpa en Upgrade Pack för att få tillgång till alla episoder.