Deus ex mankind divided
DEUS EX Mankind Divided
Deus Ex Mankind Divided är ett snyggt FPS-rollspel i Cyberpunk-stil från Square Enix. Vi börjar Deus Ex med en hyfsat lång recap i vad som hänt i serien tidigare. Här går det upp för oss som är ny till serien att fram tills mankind divided har det varit en kavalkad av konspirationer. Det kan kännas lite överväldigande men man blir taggad och redo att ta del av det och sätta sig in i denna djupa story.
Shaken, Not stirred
Året är 2029, Du spelar som agenten Adam Jensen, en cyborg som jag tycker påminner lite om Neo från matrix. Adam är en hård snubbe med en hel drös kroppsmodifikationer, vapen, hackingskills och brillor så snabba att Usain bolt skulle svettas.
Vårt första uppdrag går av i Dubai, men innan vi börjar så får vi göra ett val, ska vi vara “good guys”? Och välja vapen som endast sätter fiender ur spel eller dödliga vapen. Jag som många andra brukar tröttna på stealth biten så jag väljer dödliga. Väl i spelet känner jag att fienderna inte går ner så lätt om jag inte prickar dom med en direkt headshot. Det blandat med att få grepp om hur jag ska använda specialförmågorna som mina augmentations (kroppsimplanaten) erbjuder, så går det snabbt upp för mig att det här kommer bli en utmaning.
Välkommen till dom utstötta
Efter att ha klarat första uppdraget så befinner vi oss i Adams lägenhet i Prag och det är nu vi får röra oss fritt i lugn och ro. Det är snygga miljöer som är väldigt interaktiva. Saker kan plockas upp och kastas iväg, i skåp och lådor hittar man pengar och items för uppgraderingar. Ens nyfikenhet blir belönad och det känns roligt att utforska. Jag låter Adam dricka upp ölen han har hemma och skärmen börjar gunga ett tag.
Väl ute i staden så blir man bemött av konflikten mellan vanliga människor och oss Augs (cyborgs). Augsen är utstötta och hatade av vanliga människor, och i ett samhälle som inte känns helt olikt ett USA för 100 år sen. Man får inte röra sig hursomhelst utan möts av poliser som kräver särskilda dokument för att släppa förbi en. Efter en livlig diskussion med många val och olika taktiker för att bli förbisläppt (vilket inte fungerade) så har jag öppnat upp för mitt första sidouppdrag. Att ta mig förbi vakten.
Sidouppdrag brukar kunna bli repetitiva men i Deus ex är det riktigt bra, dom är intressanta och man känner drivet att fortsätta. Vilket är ett stort plus då sidouppdragen känns t.o.m bättre än huvudstoryn som jag tycker bleknar lite i jämförelse. Det lever inte upp till förväntningarna jag fick i början, den lyckas inte dra in mig riktigt.
Domo Arigato mr Roboto
Dialogerna är bra och man har många valmöjligheter som får olika konsekvenser vilket känns interaktivt och underhållande. Kroppsspråket karaktärerna har känns däremot väldigt ryckigt och onaturligt. Jag finner svårt att se över att det inte flyter bättre i sekvenserna.
They may take our lives, but they can never take our freedom
Deus ex är inget spel där man kan springa in med huvudet före i rambo-mode, skjuta på allt som rör sej och klara sig helt utan problem. Nej det kräver ofta lite mer planering än så. Här kommer det in väldigt mycket hur man väljer att spendera sina poäng på uppgraderingar för att forma sin karaktär. Det öppnar upp för otroligt många spelstilar, olika builds och möjligheter.
Allt för att man ska underlätta för hur man själv bemötter situationer, det här är ett moment som jag känner kan ta lite tid att tweaka fram och tillbaka. Vilket är väl spenderad tid.
Hacking
Man finner ofta att man behöver ta sig igenom låsta dörrar mm och ibland finns det vägar runt det i form av ventilationstrummor. Då och då måsta man helt enkelt ta till sina färdigheter som hacker. Intrången är ett minispel som där tidsbegränsning och hur man navigerar är avgörande faktorer. Jag tyckte ganska snabbt att det blev lite väl mycket av denna varan, dock blir man ofta belönad på andra sidan.
Svårighetsgraden är stigande och man måste få upp färdigheten för att komma igenom lås av högre grad. Man hittar items som underlättar intrång om man förbrukar dom. Dessa känner jag kommer väl till användning när man har svårt att knäcka ett lås.
Intrång.
Musiken
Musiken i spelet är Industriell och passar in i det futuristiska cyberpunk-teamat. Den ekar lite läskigt i bakgrunden och sticker inte ut jättemycket. Men när man hamnar i en actionladdad situation då både tempot och volymen ökar så gör den ett väldigt bra jobb att höja min puls. Kanske lite för bra. Musiken är med andra ord mitt i prick.
Sammanfattning
Är Deus ex värt din tid? Ja, det är sammanfattningsvis ett bra spel som har mycket som talar för det även om det lämnar lite att önska på vissa punkter.
Percy Rolf
Recensent, Halmstad Playstation