Cities: Skylines
Cities: Skylines
2015 släpptes ett av de, enligt mig, bästa stadsbyggarspelen till PC, Cities: Skylines. Ett spel som blandar enkelhet och djup på ett fantastiskt sätt. Ville du bygga enkla vägar och låta dina invånare bosätta sig för att sedan sköta sig själva så finns möjligheten till det.
Ville du däremot bygga hyperkomplicerade vägnät och detaljstyra vad varenda skattesats för olika samhällsklasser, var så god. Allt fanns där! Spola fram tiden till sensommaren 2017 och Paradox släpper Cities Skylines till vår favoritkonsol, Playstation 4. Har de lyckats med porten? Fungerar en stadsbyggare på konsol? Är Cities Skylines ett fortfarande lika fantastiskt? Både ja och nej…
För den som aldrig har spelat Cities: Skylines så går det ut på att bygga en stad på en av de olika kartorna som kommer med spelet. That’s it! Inga uppdrag, inga utmaningar, inget mer… Utmaningen kommer istället från spelaren som sätter sina egna mål och sin egen prägel på städerna som byggs upp. Ska staden bli ett industrimecka som tar till vara på varenda naturresurs eller ska det bli en turistparadis där kollektivtrafiken är gratis och droger är lagliga? Sedan försöka balansera ekonomi, samhällsfunktioner med dina glada invånare.
Detta är platsen för min första stad! Som tyvärr gick under pga akut avloppsvattenförgiftning
Kartorna
Varje karta börjar på samma sätt: spelaren får en karta som är 2×2 km, en motorväg strax utanför, en väg in och en väg ut. Sedan är det upp till dig att bygga ett vägnät, skulptera fram distrikt, se till att el, vatten och andra förnödenheter finns tillgängligt. Se till att alla invånare är glada och att deras förväntningar och krav möts för att sakta men säkert arbeta dig upp mot de små milstenar. De ger dig ännu fler möjligheter att utöka din stad med t.ex. uppgraderade vägar, nöjesparker och turistattraktioner.
När kartan börjar kännas lite väl trång så är det bara att köpa ett nytt område utanför dina stadsgränser och fortsätta expandera med nya vägar, nya distrikt, nya attraktioner.
Vänster bild. Alltid kul att se saker man själv varit inblandad i att skapa (Magicka) dyka upp i andra spel! Ja, detta är en enkel egotrip för undertecknad.
Höger bild. Staden börjar ta sig, vy över de finare områdena
Kontrollerna
Det är med blandade känslor jag skriver detta stycke. För det ser ut som Cities, det låter som Cities, det spelar som Cities, det känns som Cities Skylines. Men kontrollerna känns som en trilsk burk majonnäs. Jag kämpar och sliter och helt plötsligt exploderar allt, majonnäs i hela köket ingen är lycklig och alla som inte avlidit flyr staden. Byt ut burken mot ett avloppsystem i spelet och majonnäsen mot avloppsvatten. För detta är precis vad som hände mig! Hur fantastiskt spelet än är så är kontrollerna det stora hindret för mig.
Allt känns som att det är 3 klick för långt bort. Navigationen känns halvt bakvänd och precisionsarbetet har gjort att mer än en stad har gått förlorad för mig. Det här är det första spel jag fått fysiskt ont i händerna av att spela, vilket säkert kommer från frustration och att jag spänt mig när jag försökt anlägga en väg på något knepigt ställe!
Otroligt bra spel
Cities Skylines är en otroligt bra spel! Jag har inget negativt att säga om presentation, gameplay och prestanda. Känns som en bra port av ett av mina favoritspel, förutom kontrollerna. Det var mer än en gång som min DS4a var på väg att flyga ut genom fönstret. Det kanske är mer överkomligt för någon som aldrig spelat det på PC. Är det Playstation 4 versionen som är första kontakten man har med Cities Skylines utan att vara van vid mus och tangentbord så är det säkert en mycket angenäm upplevelse.
När man kommer in i flowet som spelet har så är det lätt att timmarna försvinner och man glömmer bort att äta både lunch, middag och kvällsmat. Men jag personligen står helst över, jag håller mig till mus och tangentbord. Säkrare för mina händer och mina fönsterrutor!
Lasse Partanen
Lasse Partanen
PSN: Dragontail00