Bravo Team
Bravo Team
Det här med att spela shooters i VR är ett sjukt häftigt koncept, känslan av att verkligen vara där, att jag i princip håller i mitt vapen, få en levande känsla av att vara i stridens hetta. Men det är inte något som är så lätt att lyckas med. VR har inte så tjockt utbud av just den här varan, och finns där något som är värt att skaffa så som Bravo Team?
Inledning
Bravo team är ett försök, ordet försök klingar högt och länge. Jag kastas in i en något konstig meny, det tar en liten stund innan jag ens förstår vart jag ska börja. Jag börjar med en tutorial, som tar mig en stund att komma igenom. Inte för att den är lång och tragglande, men för att konceptet är klurigt och jag inte riktigt hänger med i vad jag ska göra.
Jag visste inte hur Bravo Team skulle spelas när jag startade spelet första gången. Min tanke var att det skulle vara en shooter, det skulle vara häftigt och mäktigt. Så blev det inte. Under tutorialen får jag bekanta mig med spelets mekanism. Jag tycker det känns intetsägande, tråkigt. Sedan börjar jag spela och jag finner mig i ett baksäte i en bil, några personer sitter med mig, jag fattar först ingenting och sedan förstår jag att vi ska eskortera en viktig person. Det känns först häftigt att sitta och se personerna för det känns väldigt välpropornerat, men så fort jag lämnar bilen känns min karaktär väldigt liten. Emellanåt upplever jag AI:n som en jätte, något som känns lite obehagligt.
Jag “pekar” dit jag vill att min karaktär ska förflytta sig, det bryter flytet i spelet rätt rejält.
Gameplay
Spelet i sig funkar som så att du förflyttar dig inte fritt, du tittar åt ett skydd och trycker PÅ vald knapp för att se din spelare springa dit. Det känns direkt något konstigt då jag hellre sett att jag rörde mig själv. Det blir ingen mega action när jag ständigt måste kolla vart jag vill ”placera” min karaktär. Jag spelade detta spel med en dualshock och egentligen var det total katastrof. Svårt att sikta och svårt att få min karaktär dit jag ville. Jag tror detta spel gör sig bäst med en aim controller.
Jag har en kompanjon, det är ju trots allt vi två som ska rädda presidenten som tillfångatagits. Men jag kunde lika gärna varit på mitt uppdrag själv. AI:n är inte den vassaste och jag finner honom ofta på fel ställe och allt han gör känns ologiskt. Lika ologiskt som att när jag ska ta ner en fiende i stealth så görs det i tredje person. Samma när jag flyttar mig mellan mina positioner. Det funkar någorlunda bra när jag ser det ur mina ögon, när jag plötsligt ser ”mig själv” i tredje person, förvirrande är bara förnamnet och det är en enormt stor brist i spelet, det kollapsar lite.
Bravo Team såg bra ut på förhand, tyvärr så föll det platt.
Grafik
Grafiken, den är okej men färglös, allt känns som en palett av brunt, det blir tråkigt och intetsägande. Lite mer färg och mer realistiska miljöer hade höjt spelet en smula, dock inte tillräckligt. Dem hade behövt byta ut många moment för att få detta att bli ett bra spel. Ljudet känns dock bra för att nämna något positivt, det funkar så länge jag får se ur mina ögon och vapnen känns bra och momenten att sikta och skjuta är häftigt. Men det blir inte mer än så. Storyn fångar inte mig, och vägen genom den är, bara ett långt tragglande.
Slutsats
Jag skulle säga att detta spel kunde vara värt att införskaffa när det hamnar i någon rea back någonstans, och satsa på något roligare VR spel, som the Inpatient om man gillar skräck eller Until Dawn rush of blood. Två spel som är riktigt grymma VR spel. Allt som allt så faller Bravo Team ganska platt, tyvärr.
Marie Andersson
Recensent, Halmstad Playstation