Assassins Creed Origins

Assassins Creed Origins

Inledningsvis så vill jag påpeka att jag har vart väldigt skeptisk mot Assassins Creed Origins. Det jag har sett i form av trailers och game play har inte imponerat mig och jag var lite tveksam när jag fick chansen att recensera det. Mot all förmodan tog jag mig an detta enorma spel och ni kan läsa min utlåtelse nedan.

Ett antal årtionden före Kristus så levde en man vid namn Bayek från staden Siwa i Egypten. Han är på krigsstigen och man slungas rätt in i hans korståg på att leta upp männen som har gjort honom ont. Bayek är en Medjai, en slags beskyddare av tempel och andra faraoniska intressen och tros vara grundare till den organiserade lönnmördarordern.

Vid sin sida så har han sin trogne örn Senu som alltid är i närheten. När man rider i öknen så ser man ofta Senus skugga bredvid sig om solen tillåter. Så man kan känna sig trygg att man alltid har någon som vakar från ovan.

Fyrtornet i Alexandria.

Berättelsen

Bayeks resa för en sömlöst genom ett vackert land med varierande områden, med allt från stora städer, små byar som till oaser och öken. Alla områden har sin egna charm och oftast med vackert arkitektoniska och tidstypiska byggnader och ruiner.

De olika regionerna har sina egna problem såsom polisiärt, militärt och politiskt förtryck, ökenrövare, korruption och rasism. Nu är det upp till Bayek att se till så att dessa problem blir lösta samtidigt som han följer sin personliga vendetta.

Huvudberättelsen är gedigen med en mäktig grund som driver Bayek genom sin resa, det är svårt att inte kunna sätta sig in i hans situation och den drivkraft som för honom framåt.

Det är en bra variation på uppdrag och det känns inte som att det är repetitivt som några av de tidigare Assassisn´s creed-spelen har varit.

Självklart så innefattar det lönnmord/mord vilket är huvudingrediensen i alla av de 9 tidigare spelen. Även utforskning av grottor, skattjakter, tävlingar i häst och vagn m.m.

Bayek spanar ut över Siwa.

Kontrollen

Slumpmässiga uppdrag dyker upp då och då så som att farliga djur attackerar människor som man ska rädda och fångar i läger som man skall fria. När man utforskar värden så kan man stöta på döda medspelare. När man undersöker dessa så får man en indikation på vad motståndaren kan ha blivit dödad av. Detta leder en ofta till ett fort eller banditläger. Man skall då oskadliggöra motståndaren och sedan interagera med denne för att klara uppdraget.

Kontrollerna känns naturliga och det är bra flyt när man klättrar upp och tar sig över byggnader. Det är mer lena övergångar mellan hoppen än de tidigare spelen som känts ryckiga.

Stridsmomenten kan vara lite knepiga innan man har fått in rytmen. Vissa fiender gör mycket skada så det går inte bara att mata med svärdet utan du måste även parera och skydda med skölden. På häst/kamelrygg så är det bra respons och behöver man ta sig till en punkt som är en bit bort så kan vår fyrbente kompanjon ta sig dit själv utan dig vid kontrollerna.

Bayek och hans son vid sjön utanför staden Siwa.

Vapen

Spelstilsmässigt så påminner det mycket om The Witcher 3 vilket jag tycker är smart drag av Ubisoft. Kartan är enorm och har mycket att utforska. Regionerna är anpassade efter vilken level man är. Så man får passa sig så att man inte hamnar fel, att möta en fiende som har en döskalle över sig innebär oftast nederlag.

Allteftersom man fortskrider i spelet så hittar man nya vapen med olika raritet. De legendariska har bäst och flest perks och hittar man ett vapen som man gillar så kan man uppgradera dem hos en smed. Det kan göras allteftersom man kommer in i svårare regioner istället för att byta med jämna mellanrum.

Det finns 4 olika typer av pilbågar och några fler närstridsvapen med olika preferenser. Man måste även uppgradera sin rustning. För att göra detta så måste man samla resurser som man får genom att jaga diverse djur, loota eller kapa transporter. Resurser kan man hitta med hjälp av Senu.

Varje gång man går upp i level så får man ability points som man kan använda i ett väldigt komplext skicklighetsträd som är uppdelat i tre delar. Hunter, Warrior och Seer. Hunter är fokus på bågskyttet, Warrior på närstrid och Seer på kringutrustning såsom rökbomber, sömnpilar och andra roliga specialiteter.

Öknen i området Uab Nome.

Buggar

I skrivande stund så har det uppstått ett antal buggar som har fått mig att starta om uppdrag. Allt från att en person som man skall följa har fastnat till att spelet har kraschat. Ett uppdrag specifikt så skulle man frita en fånge och hjälpa honom till säkerhet. Man tog ner alla vakter och fritog honom, han fastnade och jag fick starta om uppdraget. Dock så tror jag att Ubisoft har tänkt till lite här eftersom vakterna var fortfarande döda efter omstarten. Så man kunde ta honom till säkerhet utan att behöva göra om allt. Jag tror att dessa företeelser kommer att lösas i framtida patchar.

Spanar ut mot Giza.

En magisk resa

Kontentan av det hela är att jag hade till viss del fel. Det är en magisk resa i ett fantastiskt landskap med väldigt många och varierande uppdrag och kommer förmodligen ge dig många timmar av nöje. Min personliga känsla är att något saknas som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Kanske har med att mina förväntningar var så pass låga.

Den fundamentala utlåtelsen är att spelet är kontemporärt och påvisar att de problem vi har idag redan fanns för två millenier sedan med förtryck och fattigdom. Spelets resa får en att titta upp och tänka till varför vi inte har utvecklats mer som människor under denna långa period.

Martin Söderström

Tre positiva saker

 Fantastiskt vackra miljöer
 Många och varierande uppdrag
  Bra flyt i kontrollerna

Tre negativa saker

 Lite buggar som behövs lösas
 Något långa laddningstider vid vissa tillfällen
 Höglevelområden borde vara markerade på kartan så man inte rider dit i onödan.

Martin Söderström
PSN: Mxrtin